czytnik RSS
  • STRONA GŁÓWNA
  • AKTUALNOŚCI
  • PLAN MIASTA
  • GALERIA
  • KONTAKT
sprawdź pogodę

GMINNA KOMISJA PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

PUNKT INFORMACYJNO-KONSULTACYJNY

W  PNIEWACH

CENTRUM PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ

UL. ŚW. DUCHA 17, 62-045 PNIEWY

TEL. 61 29 38 637

TEL. ZAUFANIA 61 29 11 820



 

 

Naszym celem jest bezpłatna pomoc osobom, które:

-------------------------------------------------------------

  • mają problem z nadużywaniem alkoholu, narkotyków,
  • mają problemy z członkami rodziny lub znajomymi nadużywającymi alkoholu, narkotyków,
  • są ofiarami przemocy w rodzinie,
  • mają problemy z wychowywaniem dzieci,
  • szukają porady prawnej z zakresu radzenia sobie ze skutkami uzależnień i przemocy w rodzinie.

Instytucjom i organizacjom oferujemy pomoc w zakresie:

-------------------------------------------------------------

  • realizacji programów i innych form oddziaływań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży dotyczących szeroko rozumianego problemu uzależnień,
  • indywidualnej pomocy dla dzieci i młodzieży zagrożonych problemem uzależnień.

  • Punkt Informacyjno – Konsultacyjny w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

-          każdy poniedziałek, godz. 12.30 – 17.30 dyżur psychologa oraz dyspozycyjność całodobowa pod numerami telefonów komórkowych: 667690854 - pełnomocnik Burmistrza Gminy ds. uzależnień lub 783652394 - osoba pierwszego kontaktu.

Oferta Punktu skierowana jest do osób doznających przemocy w rodzinie, osób stosujących przemoc wobec bliskich, świadków przemocy domowej.

Osoby dyżurujące posiadają odpowiednie kwalifikacje w tym zakresie.

Do zadań Punktu należy:

-          udzielanie wsparcia psychologicznego osobom dzwoniącym i przychodzącym,

-          poradnictwo psychologiczne i prawne z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

-          podstawowa informacja w zakresie zjawiska przemocy i uzależnień,

-          motywowanie do podejmowania działań mających na celu przerwanie przemocy w rodzinie,

-          interweniowanie w odpowiednich sytuacjach,

-          kierowanie do lokalnych placówek osób uwikłanych w przemoc domową,

-          prowadzenie i udostępnianie bazy danych o instytucjach i formach pomocy na terenie Wielkopolski dla osób z rodzin dotkniętych przemocą.

  • Punkt Informacyjno – Konsultacyjny Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Narkomanii

-          każdy poniedziałek, godz. 12.30 – 17.30 dyżur psychologa oraz dyspozycyjność całodobowa pod numerami telefonów komórkowych: 667690854 lub 783652394.

-          co drugi piątek miesiąca, godz. 16.00 – 18.00 specjalista terapii uzależnień terapeuta Zakładu Leczenia Uzależnień w Charcicach.

Porady i konsultacje prawne w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, przeciwdziałania narkomanii i przeciwdziałania alkoholizmowi udzielane są na zasadzie dyspozycyjności prawnika po uprzednim zgłoszeniu osobistym lub telefonicznym w Punkcie.

  • Mityngi AA

-          każdy poniedziałek miesiąca od godz. 19.00.  Pierwszy poniedziałek miesiąca miting otwarty.

Są to spotkania kobiet i mężczyzn, którzy dzielą się własnym doświadczeniem, siłą i nadzieją, żeby pomóc sobie i innym żyć w trzeźwości. Na mityngach uczą się mówić o sobie, uczą się słuchać innych – zachowując anonimowość, uczą się wyrażania uczuć i dzielić się z innymi wiarą i nadzieją .

We Wspólnocie AA nikt nic nie musi, a jedynym warunkiem uczestnictwa w spotkaniach jest szczera chęć zaprzestania picia alkoholu..

Punktem Informacyjno-Konsultacyjnym kieruje przewodniczący Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pniewach. Punkt Informacyjno-Konsultacyjny jest współrealizatorem zadań wpisanych do Gminnych Programów uchwalanych przez Radę Miejską Pniewy. Współpracuje z jednostkami oświatowymi w gminie, Ośrodkiem Pomocy Społecznej jak również Komisariatem Policji. Nie zatrudniamy pracowników etatowych a osoby realizujące poszczególne zadania wykonują je na zasadzie umowy-zlecenia oraz dyspozycyjności, co wyklucza możliwość stałych godzin urzędowania w biurze.

 

 


 

 

IMIENNY PRZYDZIAŁ FUNKCJI I ZADAŃ PEŁNIONYCH PRZEZ CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI PROFILAKTYKI i ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH W  PNIEWACH W 2015 ROKU

 

1. Zenon Puk – przewodniczący – absolwent Studium Pomocy Psychologicznej Instytutu Psychologii Zdrowia Warszawa

-         nadzorowanie ustawowych zadań Komisji,

-         dyspozycyjność całodobowa w zakresie kontaktu pierwszej pomocy (telefon zaufania),

-         współpraca z OPS, Policją, Zespołem Sądowej Służby Kuratorskiej,

-         prowadzenie zespołu motywującego do leczenia,

-         udział w interwencjach kryzysowych,

-         kontrolowanie realizacji opłat za zezwolenia,

-         opiniowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,

-         zastępowanie – z upoważnienia Burmistrza – pełnomocnika ds. profilaktyki w czasie jego nieobecności w pełnieniu obowiązków,

-         kierowanie Punktem Informacyjno-Konsultacyjnym,

-         merytoryczne opiniowanie wniosków podmiotów realizujących zadania gminnych programów profilaktyki,

-         uczestnictwo w grupach roboczych zespołu interdyscyplinarnego,

-         udział w pracach Pniewskiego Zespołu Bezpieczeństwa Szkolnego,

-         współpraca z Centrum Integracji Społecznej „Ostoja” w Pniewach.

 

2. Małgorzata Roj – wiceprzewodnicząca – pełnomocnik burmistrza Gminy Pniewy ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – pracownik Urzędu Miejskiego Pniewy (księgowość)

-         kontrola zgodności obrotu i sprzedaży alkoholu z ustawą,

-         opiniowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,

-         merytoryczne opiniowanie wniosków podmiotów realizujących zadania gminnych programów profilaktyki,

-         wypełnianie zadań ustawowych wynikających z wydatkowania środków na realizację gminnych programów w oparciu o Rekomendacje Państwowej Agencji Pozwiązywania Problemów Alkoholowych,

-         współdziałanie z Centrum Integracji Społecznej „Ostoja” w Pniewach.

 

3. Barbara Molik – sekretarz – wicedyrektor Gimnazjum Pniewy

-         protokołowanie posiedzeń Komisji,

-         współpraca z jednostkami oświatowymi w gminie w zakresie realizacji zadań Gminnych Programów,

-         opiniowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,

-         udział w pracach Pniewskiego Zespołu Bezpieczeństwa Szkolnego,

-         merytoryczne opiniowanie wniosków podmiotów realizujących zadania gminnych programów profilaktyki.

 

4. Bartosz Przewoźny – radca prawny – członek – przedstawiciel OPS Pniewy

-         konsultacje prawne dla osób i rodzin z problemem uzależnień oraz problemem przemocy w rodzinie,

-         przygotowywanie opinii i pism,

-         opiniowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,

-         merytoryczne opiniowanie wniosków podmiotów realizujących zadania gminnych programów.

 

5. Mieczysław Światłowski – członek – przedstawiciel obszarów wiejskich

-         kontrola realizacji opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu,

-         opiniowanie zezwoleń,

-         kontrola zgodności obrotu i sprzedaży alkoholu z upoważnienia Burmistrza,

-         przedstawiciel Gminnej Komisji PiRPA w Pniewach w Zespole Interdyscyplinarnym.

6. Dariusz Serwata – członek – komendant komisariatu Policji w Pniewach

-         kontrola zgodności obrotu i sprzedaży alkoholu z ustawą,

-         udział w interwencjach kryzysowych,

-         opiniowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,

-         uczestniczenie w zespole motywującym do leczenia,

-         współpraca z Pniewskim Zespołem Bezpieczeństwa Szkolnego.

 

Wszyscy członkowie odbyli odpowiednie szkolenia i posiadają certyfikaty do wypełniania swoich zadań.

 


 

 

Regulamin

Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Gminy Pniewy

Tekst jednolity

z dnia 9 listopada 2014 roku


§ 1. 1. Regulamin określa zadania, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pniewach, zwanej dalej „Komisją”.

2. Komisja działa na podstawie:

a) ustawy  o  samorządzie  gminnym  z  dnia  8  marca  1990r.  (t. j. Dz. U. z 2013 roku poz. 594 z późniejszymi zmianami), z wyłączeniem art. 21 tej ustawy,

b) ustawy  o  wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U.  z 2012 roku poz. 1356 z późniejszymi zmianami),

c) statutu gminy,

d) niniejszego regulaminu.

 

§ 2. Do zadań Komisji należy w szczególności:

1.Inicjowanie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, w tym:

a) tworzenia warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu,

b) działalności wychowawczej i informacyjnej,

c) ograniczenia dostępności alkoholu,

d) zwiększenia dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,

e) udzielania rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,

f) zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwania,

g) wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

2. Uchwalanie wniosków do Rady Miejskiej Pniewy oraz Burmistrza Gminy Pniewy   w zakresie:

a) przygotowywanie projektu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz wniosków do uchwał zmieniających ten program,

b) rozpatrywania i opiniowanie sprawozdań i informacji z wykonania gminnego programu,

c) rozpatrywanie spraw związanych z wprowadzeniem w życie gminnego programu i jego wykonaniem,

d) opiniowanie wniosków w sprawie zatrudniania i zwalniania poszczególnych osób na stanowiska związane z realizacją gminnego programu,

3. Podejmowanie czynności w sprawach osób nadużywających alkoholu, zgodnie z art. 24 - 26 i 40 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym:

a) kierowanie osób nadużywających alkoholu, o których mowa w art.24 ustawy, na badanie przez biegłego,

b) uchwalanie i kierowanie do sądów wniosków o wszczęcie postępowania  o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu oraz występowanie w postępowaniu sądowym,

c) rozpatrywanie zawiadomień grup roboczych Zespołu Interdyscyplinarnego i jednostek Policji o przypadkach uzasadniających wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,

d) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, gdy zachodzi potrzeba uzupełnienia dokumentacji, o której mowa w art.26 ust.3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zakres wywiadu określa Komisja,

e) współdziałanie z kuratorami sądowymi wykonującymi nadzór nad osobami poddanymi leczeniu odwykowemu na podstawie orzeczenia sądowego.

4. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

5.  Uchwalanie wniosków do Rady Miejskiej Pniewy w przedmiocie zwrócenia się o udzielenie merytorycznej pomocy, zlecenia gminie lub finansowania zadań gminy, do innych organów samorządowych lub państwowych w trybie art.3 ust.3 pkt 4 oraz art.4 ust.2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

6. Podejmowanie innych zadań, wynikających z obowiązującego prawa lub określonych przez Radę Miejską Pniewy.

§ 3. Komisja podejmuje czynności, które należą do jej zadań, z własnej inicjatywy.

§ 4. Komisja może przeprowadzać w wyznaczonym przez siebie składzie wizytacje oraz badania działalności gminnych jednostek organizacyjnych oraz innych instytucji i organizacji, uczestniczących w realizacji gminnego programu. Przysługuje jej również prawo uzyskiwania informacji i wyjaśnień w tym zakresie.

§ 5. Komisja uczestniczy w postępowaniu z projektami uchwał budżetowych i innymi planami finansowymi, dotyczącymi gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz w rozpatrywaniu sprawozdań z ich wykonania, przedstawiając opinię na tan temat Radzie Miejskiej Pniewy oraz Burmistrzowi Gminy Pniewy.

§ 6. Komisja w zakresie swojej właściwości:

a)      podejmuje uchwały i wnioski,

b)      uchwala opinie, zawierające stanowisko w określonej sprawie,

c)      wydaje komunikaty.

 

§ 7. Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest

stałą komisją gminy.

§ 8. 1. W skład Komisji wchodzi od 4 do 8 członków.

2. Na kandydatów na członków Komisji proponuje się osoby cieszące się dobrą opinią, przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Kandydatem na członka Komisji może być także osoba, która przedstawi zaświadczenie odpowiedniej szkoły lub placówki kształcenia ustawicznego o zakwalifikowaniu                 na szkolenie w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zobowiąże się do ukończenia takiego szkolenia.

3. Wybór Komisji następuje jeżeli nie ma zastrzeżeń do kandydatów.

4. Burmistrz Gminy powołuje skład osobowy Komisji.

5. Członkowie Komisji pełnią swoje funkcje aż do odwołania przez Burmistrza, złożenia rezygnacji lub ustania członkostwa w inny sposób. Na miejsce zwolnione Burmistrz wybiera nowych członków Komisji w trybie przewidzianym w niniejszym paragrafie.

§ 9. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach.

2. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje i prowadzi Burmistrz. Na posiedzeniu tym Komisja wybiera ze swego grona prezydium Komisji w składzie: przewodniczący, z-ca przewodniczącego i sekretarz.

3. Uchwały Komisji zapadają bezwzględną większością głosów, w obecności         co najmniej połowy liczby członków Komisji.

4. Na żądanie Rady Miejskiej lub na wniosek Burmistrza, a także 1/3 ogólnej liczby członków Komisji przewodniczący Komisji jest zobowiązany zwołać posiedzenie w celu rozpatrzenia określonej sprawy.

5. Z przebiegu każdego posiedzenia Komisji sporządza się protokół.

6. Komisja spotyka się w co drugi wtorek miesiąca, może ustalić szczegółowy tryb swojej pracy i podejmowania rozstrzygnięć.

§ 10. 1. Prezydium Komisji kolegialnie kieruje pracami Komisji, w szczególności:

a) opracowuje projekty kwartalnych, rocznych i perspektywicznych planów pracy Komisji,

b) ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń,

c) czuwa nad przygotowaniem posiedzeń,

d) zapewnia członkom Komisji otrzymanie w odpowiednim czasie należycie przygotowanych materiałów,

e) wyznacza sprawozdawców na posiedzenia Komisji.

 

2. Prezydium Komisji może zwrócić się do właściwych organów, instytucji i organizacji o przedstawienie stanowiska w sprawie wniosku lub uwagi wypowiedzianej przez członka Komisji w toku posiedzenia.

 

§ 11. 1. Komisja może swoją uchwałą powoływać ze swojego grona  zespoły do zadań określonego rodzaju (opiniowanie zezwoleń) oraz rozpatrywania spraw osób nadużywających alkoholu. W skład zespołu wchodzi przynajmniej dwóch członków Komisji.

2. Wszyscy członkowie Komisji mają imienny przydział funkcji i zadań w niej pełnionych.

3.  Do zadań zespołu d/s osób nadużywających alkoholu należy w szczególności:

a) pełnienie dyżurów w celu oceny przesłanek społecznych, dotyczących osób nadużywających alkoholu, o których mowa w art.24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości,

b) zbieranie i opiniowanie materiałów dowodowych i występowanie do Komisji z wnioskami o skierowanie osoby nadużywającej alkoholu na badanie przez biegłego lub wniosku do sądu o wszczęcie postępowania o zastosowanie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.

4. Zespoły działają w zależności od potrzeb i spotykają się na wniosek przewodniczącego Komisji z zachowaniem określonych przepisów prawnych.

 

§ 12. 1. Posiedzenia Komisji są otwarte i zamknięte.

2. Posiedzenia Komisji dotyczące gminnego programu oraz posiedzenia wspólne, odbywane z innymi komisjami, są otwarte.

3.  Posiedzenia dotyczące osób nadużywających alkoholu i przedstawicieli rodzin dotkniętych współuzależnieniem są zamknięte, rejestrowane w rejestrze osób potrzebujących pomocy specjalisty i prowadzone są przez psychologa lub certyfikowanego terapeutę uzależnień.

4. Prezydium Komisji może zaprosić inne osoby do wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji w celu złożenia informacji, wyjaśnień i opinii w sprawach będących przedmiotem obrad lub badań Komisji.

5. W posiedzeniu Komisji na zaproszenie Prezydium Komisji lub jej Przewodniczącego mogą uczestniczyć przedstawiciele organizacji społecznych                 i zawodowych, instytucji oraz eksperci.

6. Osoby zaproszone, biorące udział w posiedzeniu zamkniętym, podpisują zobowiązanie o zachowaniu tajemnicy wszelkich wiadomości uzyskanych w trakcie posiedzenia.

7. Rejestr i opis rozmów z zamkniętego posiedzenia Komisji stanowią tajemnicę służbową.

 

 

 

 

§ 13. 1. Obsługę administracyjno-kancelaryjną Komisji Burmistrz powierza odpowiedniej jednostce organizacyjnej gminy lub samej Komisji.

2.  Do obsługi administracyjno-kancelaryjnej należy:

a) przygotowanie projektów pism Prezydium, Przewodniczącego lub Sekretarza Komisji, zawiadamiających uczestników posiedzenia Komisji o przedmiocie, terminie i miejscu posiedzenia, przesyłanie tych pism,

b) zapewnienie technicznych warunków posiedzeń Komisji,

c) obsługa podróży służbowych członków Komisji i uczestników posiedzeń Komisji,

d) gromadzenie i przedstawianie członkom Komisji materiałów wymaganych na dane posiedzenie,

e) organizowanie współdziałania z ekspertami,

f) obsługiwanie przewodniczących posiedzeń Komisji, w szczególności obserwowanie przebiegu głosowań i liczenie głosów,

g) prowadzenie protokołów Komisji,

h) przygotowywanie i przedkładanie do podpisu dokumentów zawierających wyniki pracy Komisji, w szczególności protokołów posiedzeń Komisji, uchwał, opinii i wniosków oraz sprawozdań,

i) prowadzenie dokumentacji prac Komisji, w szczególności wprowadzanie informacji do baz danych i archiwizowanie dokumentów,

j) wykonywanie innych zadań zleconych zgodnie z zasadami regulaminowymi.

 

§ 14. Obsługę finansową Komisji zapewnia Skarbnik Gminy.

 

Tekst Regulaminu został jednogłośnie przyjęty przez członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pniewach na swoim posiedzeniu w dniu 9 listopada 2014 roku.

 

Pniewy, dnia 10 listopada 2014 roku


 

strzalka
strzalka